Optakt: Bayern München – Real Madrid, Champions League, semifinale, 1. kamp

2 uger 5 dage siden #1 af Benzeron
Real Madrid skal...

Logo Realmadrid 010101

Real Madrid skal i Champions League-ilden igen i aften, når man på udebane møder Bayern München i den første af to semifinalekampe. En kamp, der har status som en vaskeægte europæisk klassiker, og som historisk set bærer præg af stor jævnbyrdighed holdene imellem.  

 

Real Madrid og Bayern har mødt hinanden hele 26 gange gennem historien, og tyskerne er blandt de få hold med en positiv statistik mod Real Madrid. De har vundet 12 kampe mod Real Madrids 11, og det bliver kun endnu mere dramatisk af, at kun to af kampene har været i gruppespillet, mens resten har været knockoutkampe. Noget bemærkelsesværdigt, klubbernes lange historik taget i betragtning, har de aldrig mødt hinanden i en finale, men de har ofte forhindret hinanden i at nå netop den. Ud over de to gruppekampe har man spillet fire ottendedelsfinalekampe, seks kvartfinalekampe og hele 14, snart 16, semifinalekampe.

Det er dog efterhånden længe siden, at Real Madrid og Bayern er tørnet sammen. Faktisk er den nuværende periode uden indbyrdes kampe den længste siden år 2000. Seks år er der gået siden sidst, altså længere end pausen fra 2007 til 2012, hvor et ellers altødelæggende Real Madrid blev slået i en straffesparkskonkurrence, hvor giganter som Cristiano Ronaldo, Kaká og Sergio Ramos brændte. I øvrigt på aftenens Bayern-målmand, Manuel Neuer.

Siden 2012 har Real Madrid dog trukket det længste strå alle tre gange, de to hold har trukket hinanden siden. I 2014 rundsmadrede Carlo Ancelottis Real Madrid et ellers stærkt Pep Guardiola-hold med samlet 5-0, i øvrigt med en 24-årig Toni Kroos med fulde spilletid for Bayern i begge kampe. I 2017 var det en nærmest dæmonisk Cristiano Ronaldo, der med fem mål på de to kampe sendte Bayern ud allerede i kvartfinalen, og igen i 2018 blev Bayern blot et skridt på vejen for Real Madrid mod endnu en Champions League-triumf.

Som noget nyt skal Real Madrid i aften ikke møde en sikker tysk mester, når man træder ind på Bayerns hjemmebane. Bayern har storskuffet ved for første gang siden 2012 ikke at vinde Bundesligaen, og allerede nu står det klart, at cheftræner Thomas Tuchel er færdig til sommer. Det er dog ikke nødvendigvis til Real Madrids fordel, at netop Tuchel har fået lov at blive siddende, for tyskeren har flotte statistikker mod Real Madrid baseret på hans tid i Dortmund, Chelsea og PSG. Faktisk har han kun tabt en enkelt ud af otte kampe mod Real Madrid. Omvendt har Ancelotti i otte forsøg endnu ikke tabt til Bayern, så trænerduellen bliver også interessant at følge med i.

Det lykkedes Real Madrid at holde overordentlig godt styr på Erling Haaland, men i aften venter endnu en stor mundfuld i form af Harry Kane. I en ellers vaklende sæson for Bayern har han bombet mål ind, men trods sine 42 mål og 13 assists er han alligevel endt som lidt af en joke, da han utroligt nok kan fortsætte sin trofætørke hos det ellers sejrsvante tyske storhold. En joke, som Real Madrid ikke skal grine med på, for netop Kane bliver vigtig at holde styr på, hvis man skal have noget med hjem fra München, og Champions League er netop Kane og Bayerns sidste chance, hvis de skal vinde sølvtøj i denne sæson.

Nok slipper Real Madrid ikke for Kanes høje fodbold-IQ, men der er til gengæld tvivl om flere andre Bayern-profiler. Midtbanespilleren Konrad Laimer, der spillede fuld tid i begge kampe mod Arsenal, måtte udgå med en skade i weekenden. Det samme gælder Matthijs De Ligt, og derudover er der fortsat tvivl om Serge Gnabry, Leroy Sané, Jamal Musiala, Kingsley Coman og Dayot Upamecano. Hvad der er røgslør, og hvad der er reelle skadesproblemer, må vi vente med at se til i aften.

For Real Madrids vedkommende bliver det en startellever tæt på identisk med den seneste Manchester City-kamp, hvis man skal dømme ud fra, hvem der blev sparet imod Real Sociedad. Vázquez glider ind på højrebacken i stedet for karantæneramte Carvajal, og derudover er spørgsmålet som altid, om Ancelotti går med en uddannet centerback ved siden af Rüdiger, eller om Tchouaméni får pladsen for også at give plads til Camavinga på 6’eren.

Efter at have været underdogs imod Manchester City har Real Madrid måttet se sig blive tildelt en snæver favoritværdighed til det forestående dobbeltopgør. I aften møder man dog et hold, der ligesom Real Madrid har en stor europæisk ballast, så der bliver brug for samme koncentrerede indsats som imod Manchester City, hvis man skal give sig selv muligheden for at kunne blænde op for endnu en uforglemmelig aften på Bernabéu i returkampen. Om det lykkes, må vi se, når Champions League-bolden ruller igen klokken 21, hvilket du kan se på Tv3+ og Viaplay.

Real Madrids forventede hold: Lunin, Vázquez, Rüdiger, Tchouaméni, Mendy, Valverde, Camavinga, Kroos, Bellingham, Rodrygo, Vinícius.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

2 uger 5 dage siden #2 af Hamid8210
12 timer til et vanvittig opgør! Hvad er siger jeres mavefornemmelser

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 9eren
  • 9eren's profilbillede
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
  • Real Madrid er en livsstil, Spanien og Madrid er mit hjem
2 uger 5 dage siden #3 af 9eren
At vi kommer 100% klar til kampen. Harry Kane er min største bekymring

1/6 2024
1+6+2+0+2+4=15

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

2 uger 5 dage siden #4 af NadaMás
​Jeg er sgu lidt nervøs for i aften .. Synes altid Alliaz er super intimiderende på Champions League-aftener.
Med det være sagt, er jeg som @9'eren sikker på at Real kommer fuldt forberedte. Der er ingen spillere på holdet der bukker under i sådanne kampe. 

En sejr ville selvfølgelig være optimalt, men skulle holdet tage tilbage til Madrid med et étmåls-nederlag i bagagen, er det ikke jordens undergang - Det kan de sagtens vende på Bernabeu. Kane bliver en stor mundfuld, og kan ikke mandsopdækkes på samme måde som Rüdiger og Nacho havde succes med overfor Haaland. Derfor bliver det spændende at se om det er mere zonebaseret i aften. I det hele taget regner jeg med at Real stiller sig dybt fra start (dog ikke som på Etihad), og vil true på omstillingerne. Herfra dikterer kampbilledet hvordan holdet spiller resten af kampen. En af Reals mange store styrker er jo at det netop er et hold der er komfortabel i alle spillets facetter, og det kan blive meget afgørende i det her dobbeltopgør. 

Jeg har set meget lidt Bundesliga i år, det har hovedsageligt været Leverkusen, men i starten af sæsonen var jeg også meget nysgerrig på Bayern med Kane. Der så de virkelig stærke ud, men mit overordnede indtryk er at de er til at tale med, specielt når de kommer under pres. Det bliver selvfølgelig hovedsageligt på Bernabeu vi kommer til at se til det, men jeg er sikker på at Real også får dem presset i bund et pr. gange i aften. 

Dertil har det selvfølgelig ufatteligt meget at sige om navnligt Sane, Coman, Gnarbry og Musiala er med i aften. Hvis vi kan komme udenom først- og sidstnævnte er jeg meget glad.
Følgende bruger(e) sagde tak: Estadio Santiago Bernabéu

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

2 uger 4 dage siden #5 af Estadio Santiago Bernabéu

Hamid8210 post=174962 skrev: 12 timer til et vanvittig opgør! Hvad er siger jeres mavefornemmelser


Jeg er som sædvanlig super nervøs og på samme tid også super spændt. Det er bedre end juleaften var da jeg var barn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

2 uger 4 dage siden #6 af Mathiaska
​Som vi kommer nærmere kick off begynder jeg at blive nervøs for, at jeg slet ikke er nervøs.. 

Siden vi slog City ud har jeg ikke haft ét sekunds tvivl om at vi går i finalen. Alt jeg har hørt og læst op til kampen har underbygget dette. Særligt igår hvor jeg i en podcast hørte en analyse af hvor notorisk dårlige Bayern i denne sæson har været på deres back positioner og særligt til at forsvare kontraangreb - og de giver mange væk af dem. Frankfurt skulle vidst have været hårde ved dem på denne front senest. Og så tænker jeg bare med det samme at det har Carlo og co læst op på og forberedt spillerne på hvilke lommer de skal operere i, hvilke presfælder der skal lægges og før vi ved af det, så har Vini og/eller Rodrygo scoret. Jeg tror desuden Camawinga scorer, spørg mig ikke hvorfor.

Kane er farlig, ingen diskussion om det. Men når jeg tænker dén tanke genereres der straks i mig et mentalt billede af Rudiger der slikker sig om munden og gnider hænderne ved tanken om at skulle ud og spille den her kamp og overfor Kane. I forlængelse af det ser jeg Vini smile spændt mens han nikker med til ChL hymnen. 

Jeg tror fuldt og fast på en sejr, måske endda overbevisende. Så meget at jeg har tilladt mig at spille en kupon med Real til at vinde med 2 mål eller flere. 

Jeg kan meget vel blive positivt overrasket over hvad Bayern kommer med og hvordan de er forberedt til kampen, jeg har respekt for Tuchel. Men så går der præcis 8 dage til taget køres på Bernabeu og byen er klædt i hvid. LETS GOOO.
Vamos al final.
Følgende bruger(e) sagde tak: JesperThomsen, Ramos4

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

2 uger 4 dage siden #7 af Ramos4
City var finalen for mig. Vi må være det bedste hold i turneringen nu. Jeg tror godt vi kan vinde kampen i dag endda. Men omvendt er jeg også bange for at jeg har jinxet det, ved at være for selvsikker :D Men mon ikke spillerne tager det som endnu en finale i dag.

Omvendt skal vi ikke tro at en sejr i dag betyder at den er hjemme. Vi har før været lige ved at sætte føringer over styr i returen på Bernabéu. Det skal sgu sikkert nok blive spændende til sidste fløjt som altid, men jeg regner med at vi går videre.
Følgende bruger(e) sagde tak: JesperThomsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

2 uger 4 dage siden #8 af -#7-
​Bayerns forsvar er ganske enkelt frygteligt, og Upamecano især er vel den centerforsvarer som laver allerflest fejl, hvis man kigger rundt på de andre tophold i Europa. Så jeg håber at man vil forsøge at angribe kampen og Bayern, noget mere end man gjorde mod City, og forsøge at chokere dem med højt pres og hurtige afleveringer, fordi så er de altså et hold der er til at tale med, som sæsonen i Bundesligaen også har bevist. 

Men laver man endnu en Diego Simeone “special” iaften, så vil jeg påstå at Harry Kane er så meget bedre end Haaland, at det godt kan gå rigtig galt. 

Men virkelig lækkert at starte på Allianz, det kan kun være en kæmpe fordel. 

DC19

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

2 uger 4 dage siden #9 af Ramos4
Rygterne siger Lucas på backen, Nacho i midten, Tchouaméni på DM og Camavinga på bænken.

Forstår ikke hvorfor vi ikke bruger Nacho på højrebacken. Lucas er bare ikke god defensivt. Det ville rykke Tchouaméni ind i midterforsvaret og give plads til Camavinga fra start.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

2 uger 4 dage siden #10 af Lars1991
​Ja, det sådan det bliver. Det synes jeg egentlig er fint nok, ville nok have gjort det samme. Lucas er i forrygende form for tiden!

Som jeg forstår det, er Bayerns styrke kontra-angreb og deres svaghed er at forsvare kontra-angreb. Derfor går jeg ud fra at vi kommer til at stå dybt og sikkert for at undgå kontra imod os, og derved også har en bedre chance for at komme afsted i kontra. Bayern er på hjemmebane og er nok tvunget frem (tror jeg). Vi kan komme til at straffe dem på samme måde som imod Guardiolas Bayern, hvis det sådan kampbilledet kommer til at blive.

Jeg tror, og forventer, dog at vi stadig kommer til at have mere spil end imod City, især i begge anden halvlege vi spillede imod dem, hvor vi stort set intet kunne sætte sammen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

2 uger 4 dage siden #11 af Estadio Santiago Bernabéu
​Jeg elsker simpelthen at Barca fans bliver nødt til at holde med Bayern og Thomas Müller i aften :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

2 uger 4 dage siden #12 af Ramos4

Estadio Santiago Bernabéu post=174974 skrev: ​Jeg elsker simpelthen at Barca fans bliver nødt til at holde med Bayern og Thomas Müller i aften :)

​Ikke noget problem. Barca fans er i forvejen City-fans, Girona-fans, Argentina-fans og Miami-fans.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum